15 gånger 200 meter och knästående på boll

Jag har, som jag har nämnt några gånger nu, känt mig seg i benen på senare tid. Med seg menar jag att jag känner att jag inte kommer upp i det tempo. Det känns som att många pass går i samma tempo, dvs ca 4:20-4:30 tempo. När jag har kollat tillbaka lite grann så ser jag att det har blivit en hel del långa intervaller och snabbdistanspass. Jag behöver få lite mer fart i benen, jag behöver springa lite kortare intervaller. Dagens träningspass blev därför 15 gånger 200 meter.

Jag värmde upp i lite mer än 2 km och efter tre stegringslopp så bar det iväg. 15 gånger 200 meter, det känns ganska tufft och mentalt jobbigt innan passet. Jag förstod att det skulle bli jobbigt och det blev det. De första fem kändes bra. De andra fem kändes tunga och de sista fem var det bara att springa på.

Intervallerna gick i mellan 3:31 och 3:51 tempo och tog ca 44-47 sekunder. Efter intervallerna joggade jag ned lite grann innan jag avslutade med barfotalöpning på gräsmattan. Det gäller ju att njuta av det underbara vädret. Ett grymt bra pass och det kändes faktiskt som att jag hade fart i benen! Nu jäklar ska farten fram:) Jag har känt i kroppen hela dagen att det var ett tufft pass och det ska bli intressant att se hur det känns imorgon….20130827_121747

Dagens bålövning är knästående på boll.

Utgångsläge/genomförande: Ta dig upp på pilatesbollen och ställ dig på knä. Försök sedan hålla balansen uppe på bollen. Att fästa blicken på en punkt kan hjälpa dig. Ha bredare mellan knäna om du vill göra det lättare för dig eller håll tag i något och släpp när du känner dig redo. Vill du göra det göra det tuffare så ha lite mindre mellanrum mellan knäna samt testa att blunda. Här är det bålen som jobbar för att kunna hålla balansen.
20130723_193608

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *