Ny samarbetspartner Acess rehab

För några veckor sedan var jag inbjuden till nyöppnade Acess Rehabs mingel här i Östersund. De har öppnat i nyrenoverade lokaler på Kyrkgatan 60 i Östersund. Andreas och Sanna jobbar där i dagsläget. Andreas är naprapat och Sanna är idrottsvetare och idrottsmassör. De behandlar, genomför screening, masserar och jobbar även med analyser i redcord. Läs mer om den på deras hemsida.

Vi har nu inlett ett samarbete vilket jag tycker känns otroligt roligt. Jag tycker att det känns fantastiskt bra att kunna rekommendera mina kunder som har någon form av besvär att gå till Sanna och Andreas och veta att de får bra hjälp. Det innebär också att mitt jobb som personlig tränare blir än mer kvalitativt när Sanna och Andreas kan återkoppla till mig vad de har funnit under en behandling och vi tillsammans kan jobba för att kunden ska kunna nå sina målsättningar.

Som kund hos mig får du rabatt på dina behandlingar hos Acess rehab i Östersund.

2

Fysiskt ledarskap på Copperhill Mountain lodge

Här kommer nästa samarbete med Copperhill Mountain lodge i Åre. Jag och Ann kör Fysiskt ledarskap den 20-21 oktober. En kombination av ledarskapsutbildning och träning och dess gemensamma nämnare. Missa inte denna unika möjlighet:)

Såhär ser programmet ut:

TORSDAG 09.30-18.00

• Frukost från 08.30
• Uppstart & presentation
• Träning & ledarskap – Varför är kombinationen så bra?
• Mitt ledarskap & min träning – Styrkor och utvecklingsområden
• Träning med naturen som redskap
• Lunch
• Ett utvecklande ledarskap – Hur kan jag öka effektiviteten och få medarbetarna att brinna?
• Löpning på fjället
• Gemensam Middag

FREDAG 07.30-15.00

• Skön morgonträning innan frukost
• Frukost
• Gruppen och Ledarskapet – Hur kan ledarskapet bidra till optimala förutsättningar för gruppens prestation och arbetsglädje? Hur skapas tillit i tillfälligt sammansatta team? Vilket ansvar har gruppmedlemmarna för gruppens utveckling?
• Träning på mindre än 30 minuter – Ett kort och effektivt träningspass som inspiration till effektiv träning
• Lunch
• Personliga mål, fokus framåt – Träningen & ledarskapet – En personlig handlingsplan för utveckling av såväl träning och hälsa som ledarskap – fokus är hållbar utveckling
• Eftermiddagsmingel alt hemresa

Välkommen med din anmälan till Copperhill. Läs mer här.IMG_5057

Ensamlöpning i fjällen

För snart en vecka sedan begav jag mig ut på mitt livs första ensamlöpning (över flera dagar) på fjället. Syftet var flera, reka det sista inför Jämtlandsleden, se hur kroppen håller för längre löpturer men även en stund för mig själv och försöka stilla min fjällöparlängtan. Sommaren hade liksom tickat på utan ett enda löpsteg på fjället. Skandal! Tyvärr har tiden prioriterats till annat som t ex att renovera vårt garagetak och bygga ett nytt förråd. Hur som haver, nu var det äntligen dags!

Jag blev skjutsad till Svenstavik, ca 7 mil från Östersund. I Svenstavik hoppade jag på bussen till Ljungdalen. Efter 2 timmars bussresa var jag framme vid Ica i Ljungdalen där en taxi väntade på mig för att köra mig till Kläppen. jag var framme i Kläppen strax innan kl 18. Målet för dagen var Helags fjällstation och dit var det 12 km.20160818_175038 Jag började med att gå de första 2 kilometerna för att bli varm i kroppen då jag var lite stel och frös efter bussresan. Jag bestämde mig tidigt för att använda mig av den klassiska militära marschdisciplinen 50/10. Dvs 50 min löpning och därefter 10 min rast. Dessa 12 kilometer avverkades på 2 löppass och jag nådde Helags strax innan kl 20. Jag mötte två ekipage längs vägen men var i övrigt helt ensam på leden. Väl framme på Helags gick jag nervös in för att se om det fanns någonstans att sova. Jag hade ringt för att boka innan jag åkte men då sa de att det var fullt. Nu fanns det dock gott om plats och jag fick en säng i ett 10-bäddsrum. Jag köpte en burk chili con carne som jag åt hälften av till middag innan jag gick till sängs. Dagens suck var när jag upptäckte att den mobilladdare som jag hade med mig inte fungerade. Lycka var dock när fjällstationen hade en laddare att låna ut.20160818_202834

Efter 9 timmars sömn vaknade jag och gick in på fjällstationen för att äta den frukost som jag bokat kvällen innan. Jag satt länge och åt. Det var blött och dimmigt ute så jag hade brådska iväg. Jag satt och funderade över mitt företag, dess framtid, hur jag vill jobba och hur jag ska lösa ut hösten med familj, jobb, eget företag och egen träning. Jag stolpade bland annat upp några riktlinjer som jag ska följa för att få det hela att gå ihop och inte gå in i den berömda väggen.

När klockan närmade sig 10:30 drog jag på mig ryggsäcken och gav mig av mot Sylarna. 20 km löpning väntade. Det var fortfarande dimmigt och det regnade lite lätt. Jag körde på samma upplägg som dagen innan dvs 50/10 med den enda skillnaden att efter pass nummer två skulle jag ta en längre rast för att äta lunch. Jag var lite stel sedan dagen innan så jag började med att promenera en kort stund, det gjorde jag efter alla längre raster. Kroppen kändes i övrigt bra och kilometerna tickade på. Jag tog mig ca 5-6 kilometer per 50 min. Första rasten blev precis när jag passerade in i Jämtland från Härjedalen. Jag åt en banan och lite jordnötter, choklad och russin innan jag drog vidare. Av och till så regnade det för att i nästa stund spricka upp lite men temperaturmässigt var det perfekt. Jag vare sig frös eller svettades. 20160819_114958

Efter 11 km nådde jag en raststuga och där stannade jag för äta lunch. Jag åt varma koppen, smörgås och ägg som jag hade med mig hemifrån. Jag stannade ca 50 min. De sista 10 kilometerna mot Sylarna avverkades på två löppass med en kort rast efter 5 km. Jag stannade på en vacker platå och satt och njöt av utsikten.20160819_142403

Den sista biten frm mot Sylarna var ganska stenig och svårlöpt då jag valde att följa vinterleden istället för sommarleden. Ett tips som jag fått från en man på Sylarna. Det var ett dåligt tips, nästa gång väljer jag sommarleden. Generellt var sträckan Helags-Sylarna lättlöpt och utan större kuperingar men när jag närmare mig Sylarna var jag ganska trött i benen. 20160819_152342Framme på Helags började jag med att skaffa mig någonstans att sova vilket blev på en madrass på golvet i stora salen. Efter en bastu och en skön dusch festade jag loss på resterna av min chili con carne, en Cola och en påse chips. Kvällen spenderade jag med att återigen fundera kring mitt företag, vad jag ska fokusera på och vad som är viktigt för mig i livet och hur jag ska nå dit. Det blev återigen en tidig kväll. 20160819_180314

När jag vaknade inspg jag att jag nästan var ensam kvar i salen, alla andra var uppe. Det är bra med öronproppar:) Jag hade återigen bokat frukost och under frukosten funderade jag på hur jag skulle lägga upp dagen, jag hade ett tåg att passa kl 19 på kvällen, det var det enda som jag hade att förhålla mig till. Jag bestämde mig för en kortare topptur upp på Vaktklumpen. Det tog mig strax över 2 timmar att ta mig upp, njuta på toppen och ta mig tillbaka till fjällstationen. Jag passade på att äta lunch på stationen återigen ägg, soppa och smörgås, innan jag gav ut på den sista turen. Vädret sprack upp mer och mer och det blev en varm och fin eftermiddag. 20160820_105443

Jag sprang 2 löppass med två korta raster innan jag stannade 4 km från målet. Jag hittade en fin plats där jag bara satt och njöt av utsikten och det fina vädret. Tyvärr upptäckte jag att bara några meter bort hade många använt min rastplats som bajsplats, så kan det gå:) Jag stannade där i 40 min innan jag tog mig ner till Storulvån fjällstation. Då var benen stela och ryggen öm av ryggsäcken.20160820_13234820160820_122526

Framme på Storulvån satt jag i gräset och luftade fötterna innan jag gick in och köpte den kanelbulle och kaffe som jag längtat efter sedan jag kom till Helags. Jag passade på att väga ryggsäcken som jag sprungit med och den vägde ca 6 kg. Efter en dusch var det sedan dags att sätta mig på bussen som skulle ta mig till tåget.

Det var verkligen tre härliga dagar i fjällen. Jag har varit sjukt osocial och njutit av ensamheten. Jag har funderat och strukturerat, varit helt själv med mina egna tankar. Jag har sovit utan avbrott hela nätterna och jag har bara haft mig själv att ta hänsyn till. Det var grymt! Nästa gång kan jag dock tänka mig lite sällskap men just den här gången var det perfekt att springa själv. Totalt blev det lite över 55 km på tre dagar, om en vecka är det dags igen, men den gången blir det 63 km.

Det bästa av allt var att, kroppen och framförallt mitt knä, höll ihop. Det kändes till och med bättre, under och efter denna tur, än vad det gjort på månader. Ett tecken på att jag har lyssnat på kroppen och gett den vad den har behövt på senare tid, nämligen en hel del rörlighetsträning:)20160820_143545

Träningsinspiration med gummiband

Här kommer några inspirationsövningar för axlarna med gummiband som enda redskap. Jag kallade tidigare dessa inlägg för sommarinspiration men jag har just insett att sommaren är över:) Jag har dock fortfarande semester så jag har lite svårt att inse att andra har börjat att jobba:)

Övningarna i klippet är bra som prehab för axlarna och jag använder ofta några av dem i min uppvärmning innan jag ska styrketräna axlarna. Är man ”framåtroterad” i axlarna tycker jag att stående axelrullningar, utåtrotationer och hög rodd är kalas för att stärka baksidan samt för rörlighetsträning.

Övningarna är:
Stående axelrullningar
Utåtrotationer
Axellyft åt sidan (en sida i taget)
Hög rodd

Gör ca 15 repetitioner per övning och gärna 2-4 varv. Har du inte tid att göra alla övningarna, välj två och ta med i din uppvärmning alt gör dem som pausgympa på jobbet:) Lycka till!

Fjällplanering och rekreation

Imorgon åker jag till fjälls för tre dagars kombinerad rekreation och en sista rekresa inför Jämtlandsleden. Jag, ensam på fjället i tre dagar. Det kanske låter ensamt men det är nog precis vad jag behöver. Ingen annan att ta hänsyn till än mig själv, inga direkta tider att att passa, bara vara. Jag har inte bestämt till hundra procent i vilken ände som jag ska starta men det blir antingen Storulvån eller Ljungdalen. Det hela ska passa med transporter och familjens övriga liv. Lördag kväll beräknar jag att vara tillbaka i Östersund.

Idag ska jag inhandla enklare proviant i form av en lättare lunch och annan energi såsom choklad, russin och nötter att äta längs vägen. Allt annat köper jag längs vägen. Jag ska bo på fjällstationer så jag behöver inget tält eller så, det blir lätt packning som gäller eftersom jag ska springa.

Jag har gjort en kartrek men det är kända leder som jag ska transporteras på så det blir nog inga problem. Packning kommer att vara ungefär densamma som vi ska ha med oss när vi springer Jämlandsleden om några veckor.

Följande kommer att tas med (förutom det jag springer i):
Ryggsäck minst 20 liter
Fylld vätskeblåsa
Vindjacka
Regnkläder
Vantar, mössa, buff
Solglasögon
Solskärm
Kåsa
Sittunderlag
Fotlinda/skavsårsplåster/plåster
Toalettpapper
Myggmedel
Ombyte att ha på stationen
Extra underställströja, strumpor
Lätt handduk
Reselakan
Pengar/kontokort
Förstärkningsplagg såsom dunjacka/ulltröja
Tandborste/tandkräm/tvål
Öronproppar
Mat/Energi

Jag kommer inte att ta med mig något kök men däremot en termos med varmt vatten. Jag kommer även att ta med en skrivbok då jag ska filosofera över min företagsverksamhet och dess upplägg längs vägen. Jag borde ha tid för lite reflektion:)
20160817_082747

Höstplaner och tankar om verksamheten

Mina höstplaner för företaget börjar att sätta sig. jag kommer att börja jobba på mitt ordinarie jobb den 5 sept plus att jag kommer att driva mitt företag. Jag har mitt uppdrag som platschef och ledare åt Runacademy här i Östersund plus att jag fortsätter jobba för Sportsgym Östersund med några nya koncept i höst. Utöver det har jag en företagsgrupp som jag ska träffa och köra styrketräning med en gång i veckan under ett antal veckor. Jag har givetvis mina egna PT-kunder och PT-onlinekunder att ta hand om också. Jag håller på att se över hur jag vill att min online-verksamhet (och PT-verksamhet överlag) ska fungera så PT-online ligger lite på is just nu. Jag känner att jag vill göra några förändringar då jag känner mer och mer att jag vill träffa mina kunder live och inte bara ha kontakt via mail.

Jag har flertalet projekt på gång med Copperhill Mountain lodge. Tjejhelgen i september så klart men också två projekt till under hösten. Mer information kring det kommer.

Jag hoppas på att hitta fler samarbetsprojekt med Gå och löpkliniken i Östersund också.

Med detta sagt vill jag meddela att det inte finns så många tider kvar för t ex personlig träning med mig under närmaste månaderna. Så funderar du på att anlita mig, fundera inte för länge för då kanske det inte finns några tider kvar:)
20160710_161741

Uppvärmningsövningar

Nuförtiden värmer jag nästan uteslutande upp med någon form av rörelse/rörlighetsträning när jag ska styrketräna. Beroende på vad jag ska styrketräna så väljer jag olika övningar som påverkar just de delar av kroppen som jag ska träna. T ex om jag ska köra knäböj så kan det vara bra att göra övningar som påverkar min rörlighet i just knäböj t ex höfter och fotled samt övningar är jag banar in rörelsen utan vikt. Det är uteslutande dynamiska övningar dvs en övning där jag gör en rörelse och inte bara håller statiskt. Jag tänker att jag framöver ska bjuda på några uppvärmningsfavoriter:)

Här kommer en serie yogainspirerade övningar som påverkar rörlighet i höft, säte, bröstrygg och baksidan av kroppen. En av mina favoriter just nu:) Jag brukar göra denna serie 10 varv.

Hur brukar du värma upp?

Inspirerande träningshelg på Copperhill Mountain lodge

-Sedan i höstas har jag haft kontakt med Copperhill Mountain lodge i Åre gällande diverse samarbeten. Nu har vårt första samarbete lanserats, en tjejhelg den 9-11 sept med löpning, kajak, mountainbiking och inspiration.

Tre fullspäckade septemberdagar med aktiviteter, träningsglädje, spa och härliga middagar. Tre dagar, tre instruktörer, tre sporter, alla mål mat och bästa årstiden i fjällen. Välkommen till en tjejhelg där träningsglädje står i fokus. Under helgen får du lära dig om fjällöpning, kajakpaddling och mountainbiking. Helgen passar dig som är nybörjare eller har grundläggande kunskaper. Nivåindelning kommer eventuellt att kunna erbjudas.

Läs mer om helgen här.
20160513_114130

Möhippetips

Jag har under de senaste 2 veckorna varit med och ordnat två st möhippor/fruhippor. Två goda vänner har gift sig och vi var några i den närmsta kretsen som planerade att ses för at hitta på något. I och med att de flesta som jag känner tycker om att träna och många av oss sliter med att få ihop livspusslet så har vi lagt in träning som en del av möhippan/fruhippan båda gångerna.

För två veckor sedan hämtade vi Ingela, en vän och kollega och tog henne med ut till Frösö Park. Vi började med att springa 10 km runt på Bynäset. En tur i fantastisk natur. Vi hade inte bråttom utan det var en ren mysrunda och många fotostopp. Quality hotell Frösö Park har satt upp en hinderbana utanför hotellet som vi nyttjade efter löprundan. En rolig gemensam aktivitet då man får chans att peppa och pusha varandra. När vi tränat färdigt åt vi picknick ute innan vi duschade och åt middag på hotellet.

Förra lördagen så var det dags igen. Efter att ha kidnappat Marika, en god vän sedan gymnasietiden, åkte vi till Högbo Bruk i min uppväxtstad Sandviken. Vi hade bokat rum och middag på Brukshotellet i Högbo. När vi checkat in fick Marika (som jobbar som gruppträningsinstruktör) i uppgift att hålla ett träningspass för oss. Det blev ett ca 30 min långt pass med tabataintervaller utomhus i solen. Sedan blev det picknick med bland annat jordgubbar och bubbel innan vi avnjöt en grym middag med en stor dessertbuffé. Dagen efter började jag med en löptur runt sjön innan frukost och sedan avslutade vi med bad och strandhäng innan våra familjer anlände.

Så mitt tips om bruden eller brudgummen tycker om att träna, hitta på någon rolig träningsaktivitet till er svensexa eller möhippa och skippa allt det där andra pinsamma. Spring en hinderbana, kör personlig träning i grupp eller boka ett löpteknikpass med en löpcoach. 20160715_18535020160715_174842

Sommarinspiration med TRX

Här kommer ett inspirationspass med TRX som enda redskap. Man behöver inte ha just en TRX utan man kan använda andra typer av slyngredskap t ex redcord eller liknande. Efter en uppvärmning, gärna med någon form av dynamiska rörlighetsövningar gör du följande övningar.

1. Enbensknäböj
2. Enarmsrodd
3. Bulgariska utfall i TRX
4. Sidoplanka
5. Armhävning med indrag¨
6. Legcurl i TRX
7. Hög rodd

Antingen gör du övningarna som en cirkel och gör 10-12 repetitioner per övning och ca 3 varv eller så kör du passet i form tabataintervaller dvs 20 sek arbete och därefter 10 sek vila och 8 omgångar. Övningarna enbensknäböj, enarmsrodd, utfallen och sidoplanka gör du varannan sida och därmed blir det 4 omgångar per sida.

Med hjälp av träning i TRX får du både styrka, balans och stabilitet. Jag tycker att det är ett grymt redskap.

Lycka till!